تولید نخودچی صنعتی جهت صادرات

در این مقاله قصد داریم به فرآیند تولید نخودچی صنعتی و استفاده از این محصول برای مصارف درمانی و غذایی بپردازیم . این انتظار می رود تا با تولید نخودچی صنعتی با فرآوری بهداشتی و سیستم تولید مکانیزه در بهبود و رونق اقتصادی جامعه و افزایش صادرات این محصول سهم بسزایی داشته باشیم.

 

نخودچی چیست؟

نخودچی چیست؟

نخود یکی از دانه‌های خوراکی است و امروزه به عنوان حبوباتی پرطرفدار در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم اکنون این محصول در بازار انواع مختلفی دارد. نخودچی یکی از انواع نخود است که با ابزار مخصوص پخته می‌شود و جزو محصولات صادراتی ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی به شمار می‌رود. نخود استفاده شده برای نخودچی اندازه‌های مختلفی دارد و از لحاظ شکل، زمان برداشت و رنگ تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت. به طور کلی باید بدانید نخودچی که از نخود خوراکی یا آبگوشتی به دست می‌آید هر زمان امکان تولید دارد. پس تازگی آن به زمان آماده سازی محصول بستگی خواهد داشت و به طور کلی ارتباط زیادی با تولید و برداشتن نخود ندارد. با وجود این امر چنانچه قصد خرید نخودچی با کیفیت داشته باشید باید مرکز  معتبر فروش رادین مراجعه کنید تا بهترین نوع نخودچی با کیفیت و تازه به دستتان برسد.

 

تولید نخودچی صنعتی جهت صادرات

تولید نخودچی صنعتی

فرآیند تولید نخودچی صنعتی در ابتدا مربوط به تهیه نخود، سپس تیمار گرمایی اول و تیمار گرمایی دوم، تیمار رطوبتی و تهیه نخودچی می باشد.به صورت کلی تهیه نخودچی های ترد و خشکی که در آجیل استفاده می شود، با روندی همراه است.به این صورت که نخودهای تازه و ریز را در آب می پزند و بعد آن ها را آبکش می کنند.سپس  پوست نخود جدا می شود و آماده است تا آخرین مرحله پخت خود را پشت سر بگذارد.در دیگ های بزرگ با نمک یا شکر تفت داده شود و ترد و پفکی شود.بعد از بودادن آماده خوردن یا آرد شدن هستند و به متقاضیان تحویل داده می شود. برای تولید سویا آجیلی  نیز مراحلی مانند مراحل فوق طی می شود.

فرایند تولید نخودچی صنعتی

فرایند تولید نخودچی صنعتی

فرایند تولید نخودچی صنعتی این روز ها با روش ها و متد های خاصی صورت میگیرد و به این صورت می باشد که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی این صنعت نیز سعی در پیشرفت خود داشته و به نوعی نیز موفق در این زمینه بوده است. نخود به صورت کامل و یا پوست کنده شده پس از پختن و یا اینکه پس از انجام سایر فرآوری های تکنولوژیکی مانند برشته کردن مصرف می شود. فرآیند نخودپزی و فرآوری های مربوط به نخود در حالت کلی به طور عمده فقط در دو کشور ایران و ترکیه انجام می پذیرد و این صنعت در ایران منحصر به شهرستان ممقان واقع در استان آذربایجان شرقی می باشد.

تولید نخودچی جهت مصارف درمانی و غذایی

تولید نخودچی جهت مصارف درمانی و غذایی

نخودچی را می توان یک منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر دانست. سودمندی های بالای سلامتی مانند بهبود هضم غذا، کمک به مدیریت وزن و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری را برای بدن فراهم می کند. علاوه بر این، نخودچی آجیلی سرشار از پروتئین است و جایگزینی عالی برای گوشت در رژیم های گیاهی و وگان است. در اینجا هشت خواص نخودچی، و همچنین روش های جذب آنها در رژیم غذایی، بر اساس مستندات علمی ارائه شده است.نخودچی از سودمندی های مغذی چشمگیری برخوردار است. این آجیل حاوی مقدار متوسطی کالری بوده و 46 کالری را با مصرف 28 گرم تأمین می کند. تقریباً دوسوم این کالری ها از کربوهیدرات تهیه می شوند، در حالی که بقیه از پروتئین و مقدار کمی چربی تأمین می شود. نخودچی همچنین انواع ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین مقدار مناسبی فیبر و پروتئین را فراهم می کند.

 

 

تفاوت نخود و نخودچی

تفاوت نخود و نخودچی
در این است که نخود پس از یک فرآوری ساده تبدیل به نخودچی می باشد و در انواع آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. نخود به طور معمول در غذاهایی مثل آبگوشت به کار می رود اما از نخودچی در آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. پس می توان انتظار داشت که خواص نخود و نخودچی با هم تفاوتی نداشته باشد.

 

طرز تهیه نخودچی

طرز تهیه نخودچی
نخودچی یکی از مواد مغذی قدیمی بوده که از قدیم الایام در منازل، خود افراد آن را تهیه می کردند. طرز تهیه نخودچی فرآیند ساده ای دارد اما تهیه آن در منزل می تواند کمی دشوار باشد.طرز تهیه نخودچی به این صورت است که در ابتدا نخودهای یک سایز، سالم و مناسب را جدا کرده و درون آب جوش می ریزند تا پخته شود. پس از آبکش کردن پوست آن را جدا می کنند و با استفاده از تجهیزات خاصی آن را با نمک، شکر یا سایر مواد تفت می دهند.

 

به طور کلی طرز تهیه نخودچی در چند مرحله کلی صورت می گیرد که شامل:

طرز تهیه نخودچی

جداسازی نخودهای مناسب برای تهیه نخودچی بر اساس تمیزی، سالمی و اندازه
خیساندن نخودها
استراحت دادن به نخودها
جوشاندن نخودها
استراحت دادن
پوست کردن
برشته کردن یا تف دادن نخودها و تولید نخودچی

 

 

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما